När något är fel

 

Åtgärda själv - kontakta någon - använd felanmälan

I bostadsrätt finns inte samma service som i hyresrätt. Vi som bor här äger och sköter området tillsammans. När något inte fungerar i den egna lägenheten kan man laga det själv, ta hit någon som gör det eller använda den service vi tillhandahåller med Riksbyggens felanmälan. 
När något inte fungerar i det gemensamma kontaktar man ansvarig i styrelsen eller använder Riksbyggens felanmälan.
Läs mer om egna ansvaret och föreningens ansvar längst ned på sidan!

Ansvariga i styrelsen m.fl

Vid fel kontakta gärna någon i föreningen. Alla sköter sin uppgift ideellt, på ledig tid och gör så gott de kan men har inte jour. Du kan inte kräva att de direkt ska hjälpa dig.

Gräsklippning:
Annelie Dyplin, Georg Nyströmsgatan 23 i, 070-8758978

Snöröjning:
Annelie Dyplin, Georg Nyströmsgatan 23 i, 070-8758978

Full container för trädgårdsavfall: 
Alf Kårefält, Georg Nyströmsgatan 25 j, 356833 eller 073 999 81 41

Övrigt:
Åke Granstam, Georg Nyströmsgatan 23 a, 357354
Åke är vår "områdesfixare". Läs mer! 

Laga själv

När det uppstår fel som är enkla att åtgärda kan du välja att fixa det själv eller att någon du känner hjälper dig.

Ta in en firma

När det gäller ditt eget ansvar kan du även välja att direkt ta in en rörmokare, snickare eller vad det kan vara som behövs.

Riksbyggens felanmälan

För felanmälan av något i din lägenhet. Eller i våra gemensamma utrymmen om det är akut och du inte får tag på någon i styrelsen.

Tel: 0771 - 860 860. För akuta fel går att ringa även efter kontorstid. Eller felanmälan direkt på Riksbyggen.se

Enkelt och bra. Själva anmälan kostar inget extra. Använd denna tjänst när behov finns. Men betänk att så fort arbetet sätter igång kostar det. Du eller föreningen betalar beroende på vems ansvar det är. Ringer du till exempel på en helg kommer först Securitas som tar ut en grundkostnad på flera tusen. Så kanske de tar hit någon firma som gör en enkel åtgärd, sedan kommer Riksbyggen in och så kanske en firma tas in som gör en riktig lagning.

Kontakta direkt

Kabel-TV:
Vid fel på signalen ring Com Hem tel: 0771-550000.
Kontakta styrelsen för kundnummer innan du ringer.

Fiber/stadsnät:
Du ringer direkt till den leverantör du har avtal med.
Verkar det vara fel på strömförsörjningen till dosan under trappan kan det hjälpa med en ny sladd/adapter. Kontakta Eskilstuna Energi och Miljö, 016-710 23 00

 

Ansvar och betalning

Det gemensamma sköter och betalar vi genom föreningen. Lägenhetens inre med tillhörande mark sköter och betalar du som boende själv. För att undvika missförstånd och irritation är det viktigt att veta vad som är det egna ansvaret och vad som är föreningens. Läs gärna vad som står i stadgan. Föreningens ansvar finns i §§13 och 14 medan det egna ansvaret och rättigheter är samlade främst i §§30 och 32. Du kan även se vem som ansvarar för vad i sammanställningen Vem svarar för underhållet.